Nyheter

Läs senaste nytt om vad som händer på Inlandsbanan.

Tillbaka

Inlandsbanan i Almedalen

- så skapar vi en fossilfri godskorridor - utan kontaktledning

Vätgasdriven järnväg – en ny möjlighet för hållbar svensk transportlogistik

Under 2018 invigde Tyskland världens första vätgasdrivna bränslecellståg i linjetrafik. Även Storbritannien har upprättat mål om att, innan år 2040, byta ut samtliga dieseldrivna tåg mot vätgas- och bränslecellsdrivna alternativ.

Det här ställer svensk järnvägstransport i ett nytt fokus. Vilka förutsättningar finns för att genomföra omställningen till el- och vätgasdrivna tåg i Sverige, och hur kan Inlandsbanan bli en pionjär i fråga om prioriterade godstransporter?

Välkommen till ett seminarium och paneldebatt om omställningen till el/vätgasdrivna godståg. Inlandsbanan samlar här de främsta företrädarna för svensk energi, transport, industri, politik och forskning för att utreda erfarenheter, behov och förutsättningar för en helt fossilfri godstransport utan kontaktledning - modernast i Sverige.

 

Tid: tisdag den 2 juli kl 08.30-10.30

Frukost och mingel från kl 08.30

Seminarium kl 09.00 – 10.30 Så skapar vi en fossilfri godskorridor - utan kontaktledning

Plats: Rosengården, Södra Kyrkogatan 9, Visby

Vill du veta mer, kontakta gärna:

Peter Ekholm, vd Inlandsbanan, 070-241 53 16, peter.ekholm@inlandsbanan.se  

eller Therese Fanqvist, kommunikationschef, 070-328 91 82, therese.fanqvist@inlandsbanan.se

Det här är Inlandsbanan: Inlandsbanan är en 110 mil lång järnväg mellan Mora och Gällivare – en vital transportled för Sveriges tunga industri. Tillsammans med offentlig sektor, industri, och ägarkommuner vill Inlandsbanan verka för en hållbar utveckling av Sveriges inland och för lägre miljöbelastning.