Kollektivtrafik på Inlandsbanan
Persontrafik bidrar till regional utveckling genom ökad tillgänglighet och starkare konkurrenskraft för inlandets besöksnäring, invånare och näringsliv
Uppdraget från våra ägare är att driva en verksamhet som stödjer tillväxtarbetet efter hela inlandsbanans sträckning. Den övergripande målbilden är att Inlandsbanan skapar utveckling för ägarna i inlandet, året runt.
Ett av Inlandsbanans ägardirektiv är att aktivt medverka till att återuppta den reguljära kollektivtrafiken på Inlandsbanan i dialog med trafikhuvudmännen.
Den reguljära persontrafiken på Inlandsbanan upphörde 1992 och trafiken på sträckan Mora – Gällivare ersattes med buss. Trafikverket har avtal med regionala kollektivtrafikmyndigheterna i de tre nordligaste länen om busstrafik Mora- Gällivare. Trafiken bedrivs som två separata upplägg norr och söder om Östersund, linje 45 samt 46.
Med Inlandsbanans befintliga infrastruktur kan en överflyttning av interregional kollektivtrafik från väg till på järnväg erbjuda flera identifierade fördelar. Bland annat säkrare resor, lägre miljöpåverkan och en mer attraktiv reseupplevelse, vilket bidrar till ett hållbart resande och hållbar utveckling av kollektivtrafiken i Sveriges norra inland.
Om projekt Interregional kollektivtrafik på Inlandsbanan
Hösten 2022 inledde Inlandsbanan ett större projektarbete för en trafiköverflyttning från dagens bussupplägg (linje 45 och 46) till en tåglösning längs Inlandsbanan år 2028. Dialog har förts med berörda trafikhuvudmän; regioner, kommuner, Trafikverket och övriga intressenter. Efter att vi granskat projektets utfall hösten 2024 valde vi att avbryta projektet i dess nuvarande form på grund av ett flertal identifierade aspekter. Arbetet för en interregional kollektivtrafik på Inlandsbanan kommer fortsättningsvis att hanteras inom den ordinarie organisationen genom att bibehålla de kontakter projektet genererat samt bevaka utvecklingen och potentiella möjligheter framåt.
Aktuella rapporter och utredningar
- Exploring the potential for rail-based public transport in the Swedish inland
Marcus Ramberg, KTH Royal Institute of Technology 2024
- Trafiksystem med Inlandsbanan som det starka stråket
Trivector 2o23-07-05
- Framtidsanalys Inlandsbanan
Kairos Future 2023-09-12
AKTUELLA presentationER | PROJEKT KOLLEKTIVTRAFIK PÅ INLANDSBANAN
Therese Fanqvist

Projektstatus
2025-01-27
Inlandsbanan har sedan hösten 2022 bedrivit ett intensivt projektarbete med att återuppta och etablera interregional kollektivtrafik till år 2028 på Inlandsbanan i dialog med trafikhuvudmännen. Projektet har fört dialog med de fem berörda regionerna, kommunerna längs banan, Trafikverket samt andra intressenter. Under vår inledande dialog med regionledningarna identifierades behov av faktaunderlag för att kunna gå vidare inför ett beslut om en trafiköverflyttning. Utifrån detta har det tagits fram en rad utredningar kopplat till efterfrågan, resandeunderlag, trafiksystem och finansiering. Efter att vi utvärderat och sammanställt projektets utfall väljer vi att avsluta projektet i dess nuvarande form. Den huvudsakliga anledningen är att vi saknar ett reellt engagemang från kommunerna och regionerna trots att intresse finns, men där Inlandsbanan AB inte har möjlighet att på egen hand arbeta för ett genomförande. Den ekonomiska situationen i både kommuner och regioner samt att Trafikverket indikerar att bidraget för det s.k. Samverkande systemet, där busslinjerna 45 & 46 ingår kommer att minska kraftigt är också faktorer som talar emot då kostnaden för en tåglösning blir betydligt högre än dagens busslösning. Behovet av att höja hastigheten på Inlandsbanan för att nå en konkurrenskraftig restidskvot samt det på vissa sträckor begränsade resandeunderlaget är också aspekter som talar emot målet. Dessa faktorer gör att projektet kommer ha svårt att klara fastslagen tidsplan, vilket i sin tur innebär att upphandling av trafiken kommer att påbörjas utan att hänsyn till en tåglösning gjorts.
Arbetet enligt Inlandsbanan AB:s ägardirektiv att ”verka för att medverka till att återuppta den reguljära kollektivtrafiken på Inlandsbanan i dialog med trafikhuvudmännen” görs framledes inom den ordinarie organisationen genom att upprätthålla de kontakter projektet skapat med regionerna och kommunernas representanter och löpande diskutera frågan om persontrafik på banan och bevaka hur den ekonomiska situationen i regionerna, kommunerna och Trafikverket utvecklar sig och om nya möjligheter öppnas för ett genomförande i samverkan.
2024-09-20
Nu har vi träffat 14 av 15 kommuner längs Inlandsbanan mellan Mora och Gällivare och kan konstatera att intresset för en regelbunden persontrafik på Inlandsbanan är stort. Vi har fått värdefull input till det fortsatta arbetet och kommer nu genomlysa möjligheten och tidsplanen för en hastighetshöjning. Tillgänglighetsvinsterna och tillika restiden är avgörande för en lyckad trafiköverflyttning från dagens buss till tåg.
Vi kommer under hösten även att uppdatera vår tidigare analys av resandeunderlaget utifrån nya förutsättningar och framtidsplaner, i syfte att få en aktuell bild av den framtida potentialen för resande längs Inlandsbanan.
Vi tackar representanter från regionerna, kommunerna och Trafikverket för värdefull input till vårt fortsatta arbete med en utvecklad kollektivtrafik på Inlandsbanan. På återhörande!
2024-06-10
Under maj har vi genomfört samverkan- och dialogmöten på fyra orter längs Inlandsbanan. Jokkmokk, Storuman, Östersund och Orsa, i syfte att träffa samtliga kommuner mellan Mora och Gällivare för att få en tydligare bild av vad respektive kommun ser för möjligheter och utmaningar med en utvecklad persontrafik med tåg i inlandet. Då vi ser att samverkan över kommungränserna är avgörande för det fortsatta arbetet valde vi att träffa kommunerna i grupper om fyra kommuner per träff. Härjedalen fick möjlighet att delta både tillsammans med kommunerna söderut och norrut, vilket de även valde att göra. Vi har upplevt dialogerna mycket konstruktiva och viljan att samverka framåt som stor. Tre kommuner hade tyvärr inte möjlighet att delta varför vi kommer att träffa dem separat. Då vi har kommit in i sommar- och semesterperiod inser vi att vi inte kommer kunna knyta ihop säcken och sammanfatta våra kommunträffar förrän efter sommaren.
Vi vill passa på att önska er alla en fantastisk sommar så återkommer vi med en sammanställning av kommunträffarna och planen för projektet framåt, efter sommaren.
2024-02-22
Efter en mycket givande workshop i januari, med konstruktiva dialoger, där representanter från de tre nordligaste regionerna deltog, liksom Trafikverket, har vi omarbetat vår aktivitetsplan i projektet. Fokus den närmaste tiden är dialog med de kommuner som äger Inlandsbanan AB och vilkas tillväxtarbete vi i vårt arbete ska stödja.
Diskussionerna på workshopen i januari utgick från "Inlandsbanans roll för tillväxt, utveckling, tillgänglighet och attraktivitet i inlandet" ur ett regionalt perspektiv och vi fann en samsyn kring att en persontrafik på Inlandsbanan är intressant men att det finns ett antal utmaningar. I kommande kommundialoger kommer mer konkreta diskussioner föras utifrån näringslivets och medborgarnas behov.
Vi kommer även under våren prioritera att tydliggöra tillgänglighetsaspekterna vid en överflyttning från buss till tåg där hastighetsåtgärder för att öka hastigheten ligger högt.
Vår ambition är att ha träffat representanter från samtliga 15 kommuner, mellan Gällivare och Mora, i juni och fått deras bild av behov och utmaningar med en persontrafik på Inlandsbanan.
2023-11-29
I arbetet med att etablera ett kollektivt resande på Inlandsbanan igen för vi en dialog med representanter från de fem regionerna Inlandsbanan går igenom, dvs Region Norrbotten, Västerbotten, Jämtland Härjedalen, Gävleborg och Dalarna. Regionerna ansvarar för kollektivtrafiken och vårt mål är att tillsammans med trafikhuvudmännen, dvs regionerna, förbättra kollektivtrafiken i Sveriges inland och utreda hur Inlandsbanan används på bästa sätt för att stärka den regionala utvecklingen.
Inlandsbanan har träffat regionledningarna i samtliga fem regioner och planerar en gemensam workshop i Östersund i januari 2024 där vi samlar representanter från de fem regionerna för att diskutera ”Inlandsbanans roll för regional tillväxt, utveckling, tillgänglighet och attraktivitet i inlandet.”