Totalupprustning av Inlandsbanan

för att möta nuvarande och framtida transportbehov

Järnvägen Inlandsbanan är idag en underutnyttjad infrastrukturanläggning i det svenska transportsystemet vars betydelse och roll har ökat markant i takt med den gröna omställningen i norra Sverige och det försämrade säkerhetspolitiska läget i Europa. Banan har därmed fått en ännu viktigare roll för det civila och militära försvaret, samtidigt som den är central för klimatsmarta och effektiva gods- och persontransporter. Infrastrukturen är idag väl underhållen, men lider trots detta av underhållsskulder genom otillräckliga anslag under lång tid.

English version >>

  Gröna omställningen

  Säkerhetspolitiska läget 

  Klimatsmarta och effektiva Transporter

VAD INNEBÄR EN TOTALUPPRUSTNING

För att förbättra Inlandsbanans tillgänglighet och kapacitet och möta framtida behov behöver flera tekniska åtgärder utföras. Det handlar om att möjliggöra högre hastigheter, öka trafiken och skapa fler mötesplatser. För näringslivets del behövs även fler terminaler för omlastning av gods. Särskilt i norra Sverige, där gruvnäringen är en viktig aktör, behövs åtgärder för att öka banans bärighet.

En Totalupprustning från mora till gällivare kan beskrivas enligt följande:

  Spårbyte

  Bärighetshöjning

  Hastighetshöjning 

  Förlängda mötesspår 

  Modernt signalsystem

  Ombyggda plankorsningar

TOTALUPPRUSTNING GENOM ALTERNATIV FINANSIERING

I takt med att behovet av moderna och effektiva transportsystem ökar, har många länder nyttjat alternativa finansieringsmetoder och genomförandemodeller för sina infrastrukturprojekt. Koncessionsbaserade modeller är ofta förekommande, där privata aktörer får en central roll i ett helhetsåtagande som ofta består av projektering, byggnation, finansiering, drift och underhåll.

Argumentet för att utreda alternativ finansierings- och genomförandemodeller för en totalupprustning av Inlandsbanan stärks ytterligare av den infrastrukturproposition som regeringen släppte i oktober 2024 (”Vägen till en pålitlig transportinfrastruktur – för att hela Sverige ska fungera”). I propositionen konstateras det att regeringen ”har för avsikt att pröva alternativa finansieringsformer, under förutsättning att de kan leda till ett snabbare och mer kostnadseffektivt genomförande, eller att fler projekt kan genomföras inom en viss tidsram än vad som annars hade varit fallet”. De menar även att ”ökade inslag av s.k. offentlig-privat samverkan, privat medfinansiering och medfinansiering från EU och Nato är viktiga komplement”.

Request for information (RFI)

Inlandsbanan AB har genomfört en informationsinhämtningsprocess kallad Request for Information (RFI) för att samla in marknadens synpunkter på hur en totalupprustning av Inlandsbanan kan realiseras. RFI:n syftade till att fördjupa kunskapen kring hur en totalupprustning kan genomföras utifrån ett tekniskt, strategiskt, organisatoriskt och finansieringsperspektiv. 

PROJEKTSTATUS


  2025-03-11

Vi har träffat samtliga 26 företag som lämnat in svar på vår RFI om totalupprustningen av Inlandsbanan sträckan Mora-Gällivare. Vi kommer nu bearbeta det material och de synpunkter som kommit in, med målsättning om att ha en färdigställd rapport för vårt Business Case i juni 2025.

 

KONTAKTPERSONER

INLANDSBANAN AB

Elina Andersson | Affärsutvecklare


Otto Nilsson | Vd