Differentierade trafikavgifter
För att driva på och gynna järnvägsföretag som arbetar mot de nationella miljömålen har vi som infrastrukturförvaltare infört rabatter på trafikavgiften för de som trafikerar Inlandsbanan. Rabattsystemet bygger på att operatören gör en självdeklaration på hur stor andel av trafiken som utförts med ett förnybart drivmedel.
Andel fossilfritt drivmedel [%] Reduktion av trafikavgiften [%] |
80–100 50 |
50–80 25 |
<50 0 |
Satsar ändå på eldrift
Inlandsbanan verkar för en hållbar utveckling av Sveriges inland och för lägre miljöbelastning och avgörande för det är att erbjuda konkurrenskraftiga och klimatsmarta transporter. Våra godskunder kommer att kräva att kunna transportera helt koldioxidfritt i framtiden och våra passagerare vill kunna resa utan klimatavtryck.
Vätgas är en därför en möjlig hållbar och långsiktig lösning för drift på Inlandsbanan som saknar möjlighet till trådbunden elektrisk drift. Genom att använda vätgasdrivna bränsleceller som energibärare till den elektriska driften, där vätgas framställs som elektrolys med överskottsenergi från grön el, avges inga koldioxidutsläpp, bara vattenånga. Målet är att skapa en prioriterad helt grön godskorridor utan koldioxidutsläpp för att tillförse industriaktörer hållbara och effektiva transporter.
Hållbara och koldioxidfria persontransporter är också en förutsättning för att framtidssäkra besöksnäringen i Norrlands inland och stärka inlandets attraktionskraft.
Vi har tillsammans med Statkraft inlett en förstudie om infrastruktur och logistik för vätgasproduktion för att möjliggöra koldioxidfria godstransporter på Inlandsbanan.
Läs mer om projekt Vätgas i inlandet