Nyheter

Läs senaste nytt om vad som händer på Inlandsbanan.

« Tillbaka
24 jun - 2014

Europeiska tågoperatörer samlas för framtidsdiskussion

Den 4:e juni träffades tågoperatörer från hela Europa i Stockholm på det trettonde High Level Freight Meeting (HLFM) för att diskutera järnvägens framtid.

HLFM är ett årligt återkommande evenemang där tågoperatörer från hela Europa möts för att diskutera järnvägens framtid och i år var det Sveriges tur att vara värd för mötet Vice vd Hanna Falkeström representerade Inlandsbanan på mötet och de andra svenska tågoperatörerna som deltog var Green Cargo, TX Logisitik och Hector Rail.

Under dagen diskuterades vilken strategi järnvägen i allmänhet och tågoperatörerna i synnerhet ska ha inför skiftet av EU-parlamentariker under 2014, eftersom att de som valts in i EU-parlamentet i år kommer att sitta i EU-parlamentet under de kommande 5 åren. Diskussionen var öppen men gruppen kom inte till någon slutsats. Det konstaterades dock att järnvägssektorn i Europa har en tendens till att skylla sina problem på makthavare och en för låg medelstilldelning istället för att ta fram konkreta åtgärder och strategier till grund för beslutsfattarna.

Den internationella gruppen fick som hemläxa att ta fram strategier och konkreta åtgärder som underlag till beslutsfattare och makthavare som ska fatta beslut gällande järnvägs- och infrastrukturfrågor.

möjligheterna med EU

Deltagarna på HLFM fick också lyssna till en föreläsning om vilka möjligheter som finns för medelstilldelning inom EU. För givetvis finns det möjligheter att få EU-medel för järnvägssatsningar men det är många som slåss om dessa medel så en väl definierad nationell ansökan är att föredra. Föreläsaren uppmanade de svenska tågoperatörerna att gå ihop och tillsammans ansöka om EU-medel genom Trafikverket, det finns även möjligheter för en mindre aktör att själv ta kontakt med EU-kommissionen, dock poängterades vikten av ett bra, grundligt förarbetet och definerad ansökan i sådana fall för att inte bli bortgallrad.

Inställning & Attityd

Jan Kilström, som sedan ett år tillbaka är vd för Green Cargo, höll ett föredrag om agerandet hos många av de svenska tågoperatörerna. Han kommer närmast från åkeribranschen och har uppmärksammat en stor attitydskillnad branscherna emellan. Kilström menar att inom järnvägensbranschen läggs mycket fokus på problem medan att i åkeribranschen så ser man möjligheterna. Detta är en konkurrensnackdel för järnvägsbranschen och för att den svenska järnvägen ska bli framgångsrik måste vi börja med att ändra inställning och attityd, menar Kilström.

Trafikverkets Generaldirektör avslutade dagen

Som sista programpunkt för dagen höll Gunnar Malm, Trafikverkets generaldirektör, en presentation av hur Trafikverket fungerar och hur infrastrukturfrågor hanteras i Sverige. Han lyfte att i Sverige så är det samma myndighet som planerar och finansierar samtliga delar inom infrastrukturen - järnväg, landsväg, sjö och flyg. Anledningen till att ha en samlad myndighet är för att kunna lägga resurserna där de gör bäst nytta.

Gunnar Malm presenterade också 4-stegsprincipen, en modell som visar tankesättet för hur man prioriterar inom Trafikverket:

Fyrstegsprincipen

  1. Tänk om - Det första steget handlar om att först och främst överväga åtgärder som kan påverka behovet av transporter och resor samt valet av transportsätt.
  2. Optimera - Det andra steget innebär att genomföra åtgärder som medför ett mer effektivt utnyttjande av den befintliga infrastrukturen.
  3. Bygg om  - Vid behov genomförs det tredje steget som innebär begränsade ombyggnationer.
  4. Bygg nytt  - Det fjärde steget genomförs om behovet inte kan tillgodoses i de tre tidigare stegen. Det betyder nyinvesteringar och/eller större ombyggnadsåtgärder.
     

Sammanfattningsvis en intressant dag där Europas tågoperatörer fick bättre bild av tänket kring järnväg i Sverige. Alla gick därifrån med målet att ändra inställning och tankesätt till att se och presentera möjligheterna inom järnväg istället för att fokusera på och presentera problemen.