Nyheter

Läs senaste nytt om vad som händer på Inlandsbanan.

« Tillbaka
14 jul - 2022

Du följer väl med på Jubileumståget?

I höst firar Inlandsbanans delsträcka mellan Brunflo och Sveg 100 år och det vill vi naturligtvis fira genom att köra historiska tåg. 

Lördag den 24 september kommer Inlandsbanan tillsammans med Järnvägsmuseet att fira banans 100-årsjubiluem och centrum för firandet blir Överhogdals hembygdsgård. Inlandsbanans delsträcka mellan Sveg och Brunflo invigdes den 20 september 1922, efter att spåret byggts ihop i trakterna av Överhogdal/Ytterhogdal. När sträckan var färdig var det ånglok som drog alla tåg.

Preliminärt program:
Ångtåg går från Östersund vid 8-tiden på morgonen till Överhogdal. Åter i Östersund kring kl. 18. Ångtåget har med serveringsvagn där det finns fika, mackor, varmkorv samt på hemresan även öl och vin. Tåget körs av Järnvägsmuseet i Gävle, bokning och information sker via Inlandsbanan. Tåget stannar på alla stationer och hållplatser på vägen där ordinarie trafik normalt stannar och det går att köpa biljett antingen i förväg, eller ombord på tågen. I Överhogdal är vi ca 3 timmar där man kan köpa lunch och delta i jubileumsaktiviteter.

Läs mer och boka här!

Brunflo - Sveg, klar 1922

Inlandsbanan sträcker sig mellan Kristinehamn vid Vänern och Gällivare i Malmfälten, totalt 130 mil. Den södra delen mellan Kristinehamn och Sveg byggdes ursprungligen av olika privata järnvägsaktiebolag. Denna del förbands norr om Sveg av järnvägar som staten byggde till den kompletta Inlandsbanan.

Kung Oscar II hade lovat människorna i norra Jämtland en järnväg. Därför byggdes Östersund-Strömsund före delen Sveg-Brunflo. Så småningom kom man i gång med järnvägsbygget även söder om Östersund och 1913 startade arbetet med sträckan Brunflo – Sveg längs Inlandsbanan. Första biten från Brunflo och söderut kunde öppnas rätt snart och börja trafikeras. Här var det inte heller någon större tvekan hur banan skulle dras utan Inlandsbanan gick igenom större orter som Fåker, Hackås, Svenstavik och Åsarna.

Sedan blev det knepigare med hur järnvägen skulle dras. Svegsborna vill naturligtvis ha så kort restid som möjligt – en rak linje mellan Sveg och Åsarna. I Ytterhogdal och Rätan ville man också ha tåget nära knuten och i så fall blev det en rejäl omväg från Sveg.

Någon löste frågan genom en kompromiss och banan byggdes så att helt nya järnvägsorter uppstod till exempel Sörtjärn, Nederhögen och Röjan. Dyrtid hade det dessutom blivit kring 1920 och först 1922 gick det att åka hela vägen från Sveg till Östersund sedan sista skarvjärnet monterades fast mellan Ytterhogdals (som låg en halvmil från samhället) och Överhogdals stationer. En minnessten finns på platsen.

Nu 1922 kunde man åka tåg från Sveg till Östersund på morgonen och tillbaka igen senare samma dag, och genomgående trafik mellan Kristinehamn och norr om Vilhelmina var möjligt.

Så rullade tågen på. Rälsbussarna kom under 1930-talet. Ångloken ersattes av diesellok. Tre tåg per dag i vardera riktningen gick Östersund-Sveg ända fram till att SJ lade ner sin trafik på Inlandsbanan 1991. Inlandsbanan AB bildades i stället och skötte tågen främst sommartid. Så småningom även under vintersäsong. I övrigt fick man åka landsvägsbuss.

Inlandsbanan AB har rustat spåren för tyngre godståg och satsar på att utveckla persontrafiken än mer på banan. Och nu är det dags för 100-årsjubileum för denna vackra järnväg. Vi är tillbaka som det började med ett ångloksdraget tåg!