Moderniserad trafikledning
Ger ökad kapacitet och förbättrad arbetsmiljö
Genom att geografiskt och strategiskt uppgradera driftplatser med ställverk för fjärrmanövrering längs banan skapar vi goda förutsättningar för en hållbar framtid för järnvägen Inlandsbanan. Utvecklingen innebär många fördelar ur både ett kapacitets- och organisationsperspektiv. Primärt bidrar det till vår huvuduppgift att utöka transportvolymen med både gods- och persontrafik samtidigt som det skapar förbättrade arbetsförhållanden för vår personal inom trafikledningen.
Redan 2017 startade arbetet med att införa ett modernt fjärrmanövrerat trafikledningssystem på Inlandsbanan. Sedan arbetet påbörjades har minst en driftplats byggts om varje år och under 2023 var det Svegs tur att gå från manuellt reläställverk till fjärrmanövrering genom det upphandlade fjärrsystemet Cactus Rail. Med allt fler fjärrmanövrerade driftplatser undviker vi tidskrävande tjänsteresor för att bevaka driftplatser lokalt, dessutom med begränsningen att endast en driftplats kan hanteras i taget. Istället kan tågklareraren hantera två driftplatser samtidigt på distans från någon av våra fyra trafikledningscentraler. Detta har resulterat i minskade utsläpp genom minskat tjänsteresande i bil samtidigt som det förbättrat både övervakningen och säkerheten på järnvägen. Det medför också att vi snabbt kan hantera behov av mer akut karaktär som till exempel snöröjning.
“Tack vare ombyggnationen får vi möjligheten att förbättra arbetsmiljön och se till att järnvägen blir fullständigt övervakad” – Björn Söderholm, Infrastrukturchef
Under året öppnade vi en fjärde trafikledningscentral i Östersund i Lokstallets lokaler. De tre tidigare etablerade trafikcentraler ligger i Storuman, Hoting och Sveg. Utökningen av trafikledningscentraler är positivt för oss utifrån ett kompetensförsörjningsperspektiv, genom möjligheten att rekrytera till fler orter. Under 2023 har trafiken ökat längs hela banans sträckning, vilket delvis är ett resultat av den pågående utvecklingen. Vår målsättning är att utöka trafikmängden på Inlandsbanan och vi arbetar ständigt med att främja överflyttning av nuvarande person- och godstrafik från bussar och lastbilar till tåg. Vi arbetar även med tillgängligheten och möjligheten att väsentligt öka trafiktätheten, oavsett om det rör person- eller godståg. Uppgraderingen av fjärrstyrda driftplatser ger organisationen en effektivare trafikledning samt möjliggör ökade transportvolymer, vilket skapar förutsättningar för kunderna att välja ett säkert och klimatsmart transportalternativ på järnväg.