Nyheter
Läs senaste nytt om vad som händer på Inlandsbanan.
Innovativ tågväxelvärmare testas på Inlandsbanan
En självreglerande tågväxelvärmare har installerats i växlarna på Röjan station i Bergs kommun. Det är första gången den tekniska lösningen testas i vintermiljö.
Testet är ett gemensamt projekt mellan Inlandsbanan AB och den svenska innovatören Conflux AB och kommer att pågå till och med vintern 2020. Det unika med systemet är att de elektriska värmarna inte kan överhettas och inte behöver någon reglerelektronik eller överhettningsskydd.
– Det ska bli intressant att följa testet i vintermiljö då växelvärmaren sedan tidigare endast finns installerad i en växel i Stockholm. Vi förväntar oss en avsevärt högre energieffektivitet än konventionella värmare och därigenom en mer ekonomisk och miljömässigt hållbar lösning helt i linje med Inlandsbanans hållbarhetsmål och nyligen erhållna ISO 14001-certifiering, säger Mats Portinson, infrastrukturchef på Inlandsbanan AB.
Under 2020 avser Inlandsbanan att installera fler växelvärmesystem för testning såväl värmda med el som med gas.
När testen är avslutade kommer vi besluta vilket växelvärmesystem som ska installeras i större skala längs Inlandsbanan, säger Mats Portinson.
Om tågväxelvärmaren
Conflux tågväxelvärmare är gjorda av tunna folier av PTC-gummi och skyddas mekaniskt av en stålinkapsling. Värmarna fästs med kraftfulla fjädrar högt upp på rälslivet på stödrälen och på foten av rälstungan. Huvudmålet är att värma rälshuvudet, rälsfoten och rälstungan så effektivt som möjligt för att hålla de rörliga delarna i tågväxeln fria från is och snö.
Värmaren strävar efter att hålla en konstant temperatur när spänningen är på. Den kommer automatiskt, och utan elektronik, utveckla samma mängd värme som rälsen förlorar till omgivningen genom konvektion till den omgivande luften. När rälsen kyls ned extra mycket till exempel under snöfall kommer värmaren att producera extra mycket värme just där det behövs för att kompensera för den extra värmelasten tills snö och is har försvunnit och att temperaturen på rälsen är återställd.