Vi prioriterar säkerhetskultur
Riskhantering och risktänk är grundläggande för att kunna arbeta proaktivt med att minimera och förhindra oönskade händelser så som olyckor. Genom vårt avvikelserapporteringssystem rapporterar medarbetarna avvikelser som olyckor, tillbud och brister. Detta är avgörande för organisationens lärande om vilka beteenden, rutiner och organisatoriska faktorer som innebär risker. Inställningen till säkerhet, att följa rutiner och benägenheten att rapportera avvikelser påverkar kulturen vi har gällande säkerhet.
Under 2023 så har totalt två trafiksäkerhetsolyckor inträffat på Inlandsbanan där ingen har genererat några allvarliga skador. Utöver dessa har Inlandståg haft en olycka avseende brand i ett fordon.
För att kontrollera att säkerheten hanteras tillfredställande inom koncernen så mäts varje år Säkerhetskulturindex. Frågorna är uppdelade i två områden, ledning samt medarbetare. Det är 7 kategorier med totalt 32 frågor som ska besvaras. Om någon av kategorierna har ett index under 3,0 bör de undersökas vidare.
2023 års resultat visar ett index på 3,2 vilket är en minskning mot föregående år då resultatet var 3,4. Det resultatet visar att vi behöver arbeta vidare med är: Ledningens säkerhetsengagemang och säkerhetsförmåga samt Ledningens involvering av medarbetarna i säkerhetsfrågor.
För Inlandsbanan har säkerhetsområdet expanderat de senaste åren och vi berörs inte enbart av säkerhetsfrågor kopplat till trafiksäkerhet utan även säkerhetsskydd har blivit en aktuell fråga som vi arbetar med. Under året har säkerhetsarbetet hanterats av konsult då tjänsten har legat på vakans. Till följd av detta har vissa områden, så som kompetenshöjande insatser inom organisationen, fått reduceras. Inför rekrytering av ny säkerhetschef har rollen, baserat på det ändrade säkerhetsläget, fått ett bredare ansvarsområde där både trafiksäkerhet och säkerhetsskydd kommer att ingå.