I fokus

Här kan du läsa Inlandsbanans inlägg i debatten kring infrastruktur och regional utveckling

Helt rätt tänkt i Röjan

Helt rätt tänkt i Röjan

Turistströmmarna kan bana väg för bättre kollektivtrafik I en artikel publicerad i LT första oktober ”Röjan kan bli nytt trafiknav” berättar Rätansbygdens byalag att de hoppas att turistströmmarna som kommer till Röjans station ska bana väg för en bättre kollektivtrafik i området. I direkt anslutning till Rätansbygden ligger Sveriges tredje största skidområde med destinationerna Klövsjö, Storhogna och Vemdalen. Ett område där besöksnäringen växer så att det knakar. Stationsplatsen i Röjan har rustats upp för att kunna ta emot en ökad trafik längs Inlandsbanan dit många resenärer anländer för...Läs mer

Skapa ett hållbart resecentrum i Östersund

Skapa ett hållbart resecentrum i Östersund

Skapa ett hållbart resecentrum i Östersund med framtidsfokus Vi, företrädare för Trafikverket, Länstrafiken i Jämtlands län AB och Inlandsbanan AB, vill att framtiden för kollektivt resande ska präglas av hållbarhet och god tillgänglighet. Vi vill också bidra till en ökad vilja att resa kollektivt. Vi har förslag hur stationsområdet i Östersund kan utvecklas till ett kollektivtrafiknav, ett centrum för resande. Förslagen är hållbara både ur ett miljöperspektiv men också med tanke på framtida resebehov och möjligheter. När vi med våra ögon tittar på förslaget till detaljplan för Magasinet 1,...Läs mer

Stora samhällsvinster med kollektivtrafik på järnväg

Stora samhällsvinster med kollektivtrafik på järnväg

Satsa fem miljoner och få närmare tjugo miljoner tillbaka. Låter det för bra för att vara sant? En överföring av den interregionala kollektivtrafiken på linje 46 (Östersund-Mora), från buss till järnväg, är lönsamt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Nya moderna och fossilfria tåg och en uppgraderad infrastruktur på Inlandsbanan ger, i förhållande till bussen, betydande restidsförkortningar. På hela sträckan Östersund – Mora halveras nästan restiden jmf med dagen busstrafik och restiden Svenstavik – Östersund blir bara 39 minuter. Istället för restid på drygt två timmar med buss mellan Mora...Läs mer

Norrland förtjänar en stark infrastruktur

Norrland förtjänar en stark infrastruktur

Sommaren har varit tuff för svensk tågtrafik. Förseningar, urspårningar och stopp till en kostnad av 5 miljarder kronor enligt Trafikverket. Störningar i godstrafiken gör att svenska industrier lider av miljonförluster och känner en oro inför framtida transporter. Inlandsbanan går parallellt med stambanan och behövs för att skapa ett robust transportsystem från och till norra Sverige. Under flera år har Inlandsbanan påtalat vikten av Inlandsbanans utveckling för både Regering och Trafikverket. Utan resultat. Varje dag ser vi ser på nära håll vilka möjligheter som finns och vad en satsning...Läs mer

Satsa på Sverige och utveckla infrastrukturen

Satsa på Sverige och utveckla infrastrukturen

Ett tema som återkom under almedalsveckan var samverkan. Tillsammans över gränserna måste vi samverka och samarbeta för att bygga upp Sverige. I vår verksamhet ser vi vad regionala insatser för infrastrukturen ger kommunal och regional utveckling och därför kan vi säga att en nationell satsning på infrastrukturen är en satsning på Sveriges framtid. Jan Kilström, vd på Green Cargo uttryckte under Almedalsveckan en oro över att Sverige underskattar behovet och kraften av hållbara transporter. Satsningar på järnvägen skapar möjligheter för fler att välja ett mer miljövänligt och trafiksäkert...Läs mer