I fokus

Här kan du läsa Inlandsbanans inlägg i debatten kring infrastruktur och regional utveckling

Ombord Snälltågets restaurangvagn på Fjälltågets resa till Storuman

Inlandets behov av kommunikationer

Inlandets behov av kommunikationer

Riksdagsledamöter får veta mer om inlandets behov av kommunikationer Per Åsling, förste vice ordförande i skatteutskottet, Helena Vilhelmsson, ersättare i skatteutskottet, Caisa Abrahamsson, styrelseordförande Inlandsbanan AB, Peter Ekholm, vd Inlandsbanan AB, Solveig Zander, ledamot socialförsäkringsutskottet, Anders Åkesson, vice ordförande i trafikutskottet, Kristina Yngwe, ordförande i miljö- och jordbruksutskottet, Peter Helander, talesperson idrott och besöksnäring samt ledamot i näringsutskottet, Torgny Svensson ordförande visit Vemdalen, Johnny Holmgren NLC Storuman terminalen I...Läs mer

Fler satsningar på infrastruktur behövs i Norrlands inland

Fler satsningar på infrastruktur behövs i Norrlands inland

Regeringens transportpolitiska mål är att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgare och näringslivet i hela Sverige. Som vd för Inlandsbanan AB som är infrastrukturförvaltare, samt de två dotterbolagen som bedriver person- och godstrafik genom 19 av Sveriges inlandskommuner står det helt klart att vi behöver fler satsningar på infrastruktur i Norrlands inland för att detta ska kunna ske. Obalansen i utgifterna för transportinfrastruktur framgår tydligt av Hela Sverige ska levas balansrapport Infrastruktur i hela landet . Men det...Läs mer
Timmertransport på Inlandsbanan

Satsa på Inlandsbanan

Satsa på Inlandsbanan

Det här är en debattartikel underskriven av 25 vd:ar och kommunstyrelseordföranden som vill uppgradera Inlandsbanan. Publicerad i Dagens Industri 20190109. Regering och riksdag bör söka de lågt hängande frukterna – Inlandsbanan är en som kan plockas direkt I skuggan av Sverigeförhandlingen – det vill säga höghastighetsjärnvägen mellan Stockholm och Göteborg/Malmö – har Trafikverket påbörjat en analys av en storskalig uppgradering av Inlandsbanan. Därmed kan arbetet med att styra om godsflödena till och från industrin i den norra halvan av Sverige – åtminstone i teorin – komma i gång till...Läs mer

Helt rätt tänkt i Röjan

Helt rätt tänkt i Röjan

Turistströmmarna kan bana väg för bättre kollektivtrafik I en artikel publicerad i LT första oktober ”Röjan kan bli nytt trafiknav” berättar Rätansbygdens byalag att de hoppas att turistströmmarna som kommer till Röjans station ska bana väg för en bättre kollektivtrafik i området. I direkt anslutning till Rätansbygden ligger Sveriges tredje största skidområde med destinationerna Klövsjö, Storhogna och Vemdalen. Ett område där besöksnäringen växer så att det knakar. Stationsplatsen i Röjan har rustats upp för att kunna ta emot en ökad trafik längs Inlandsbanan dit många resenärer anländer för...Läs mer

Skapa ett hållbart resecentrum i Östersund

Skapa ett hållbart resecentrum i Östersund

Skapa ett hållbart resecentrum i Östersund med framtidsfokus Vi, företrädare för Trafikverket, Länstrafiken i Jämtlands län AB och Inlandsbanan AB, vill att framtiden för kollektivt resande ska präglas av hållbarhet och god tillgänglighet. Vi vill också bidra till en ökad vilja att resa kollektivt. Vi har förslag hur stationsområdet i Östersund kan utvecklas till ett kollektivtrafiknav, ett centrum för resande. Förslagen är hållbara både ur ett miljöperspektiv men också med tanke på framtida resebehov och möjligheter. När vi med våra ögon tittar på förslaget till detaljplan för Magasinet 1,...Läs mer