Terminalutveckling i inlandet


Utvecklingen av järnvägsterminaler gynnar både miljön och regional utveckling. Genom att flytta godstransporter från väg till järnväg minskas luftföroreningar och trafikbelastning på vägarna. Det ökar också tillgängligheten för lokala företag och attraherar investeringar till regionen, vilket skapar både arbetstillfällen och stimulerar ekonomisk tillväxt. 
 

I december 2023 öppnades en ny terminal längs Inlandsbanan - Hogdalterminalen. Skogsterminalen som till ytan är bland de största i sitt slag i Sverige är tillgänglig och öppen för alla aktörer i branschen. Vilket skapar möjligheter för skogsägare i regionen att välja effektiva och hållbara transporter med tåg.


Den nya och fullt utrustade terminalen i Hogdal är ett samarbete mellan Inlandsbanan och logistikföretaget LoadEx, som äger och driver anläggningen. Verksamheten kommer i huvudsak att utgöras av upparbetning och lagring av skogsråvara med tillstånd att som mest hantera 200 000 m3 per år. I planeringen och färdigställandet har Inlandsbanan rustat spår och växlar i och kring området. Målsättningen är att verksamheten ska generera 200 tåg per år vilket besparar ca en miljon liter diesel från lastbilstransporterna. 


Terminalen har en strategisk placering, mitt i Sverige och i hjärtat av skogsproduktionsområdet. Platsen som tidigare fungerat som grustäkt, har vid nybyggnationen påverkat naturen och området minimalt då inverkan, historiskt sett, redan utförts. 
Möjligheterna att utöka och öppna ytterligare terminaler längs banan i framtiden är goda och dialog förs med flertalet intressenter. 

Att investera i infrastrukturen är viktigt för att underlätta en hållbar utveckling. Det är även en förutsättning för att skapa tillgängliga, säkra och hållbara transporter på Inlandsbanan.
Ny skogsterminal; "Hogdalsterminalen" etablerad mellan Ytter- och Överhogdal.