En Ljusare framtid
Då har vi lämnat 2023 bakom oss, blickar framåt och det ser ljust ut. Året som gått har varit händelserikt för de flesta människor, inte bara för oss som är verksamma på Inlandsbanan. Krig i Europa, högre räntor och en hög inflation.
För oss på Inlandsbanan började året bra då staten höjde Inlandsbanan ABs driftbidrag med 75 miljoner kronor per år samt betalade ut en indexersättning på 12,7 miljoner. Detta betydde att vi kunde höja takten i bolagets arbete med underhållsåtgärder. Det blev mer slipersbyten och ett rejält tag när det gällde vegetationsröjning. Driftplatsen i Sveg blev möjlig att fjärrmanövrera och det i kombination med den nya trafikledningscentralen i Östersund skapar en effektivare trafikledning samt är en del av lösningen gällande bristen på tågklarerare.
Men det försämrade omvärldsläget påverkade även oss på IBAB med dotterbolag. Försvarsmakten utförde under förra vintern järnvägstransporter på Inlandsbanan. Det är något de i princip inte gjort på ca 30 år och det krävs övning för att utvecklas. Detta påverkade både medarbetarna på Inlandståg och Inlandsbanan gällande banhållning och trafikledning. Dessa transporter kommer att fortsätta under 2024 och lär inte minska. För att möta den ökade efterfrågan behöver vi höja bärigheten mellan Arvidsjaur och Gällivare, en åtgärd som även skulle gynna utvecklingen av den gröna omställningen i Norr- och Västerbotten. Vad ett svenskt inträde i NATO kommer medföra är ännu inte känt.
Efterfrågan på järnvägstransporter ökar stadigt främst gällande transport av skogsråvara. När nu efterfrågan ökar är bristen på öppna terminaler en utmaning. Inlandsbanan har under det senaste året arbetat med att utveckla terminaler längs banan. Det är på orterna i Hogdal, Älvho, Dorotea och Arvidsjaur som främst arbetet har pågått. I december öppnade vi tillsammans med logistikföretaget Loadex AB i Östersund i Ytterhogdal, Hogdalsterminalen. Den ska främst användas för skogsbränsletransporter till Mälardalen. Bolaget räknar med ca 100–200 tåg per år.
Arbetet med att återföra den interregionala kollektivtrafiken till Inlandsbanan från vägen pågår för fullt. Under det senaste året har de fem regionerna från Dalarna i söder till Norrbotten i norr börjat visa engagemang i arbetet. Kopplat till det har vi även arbetet med våra nya tåg av typen Y41. Arbetet fortgår med högt engagemang men utmaningarna är många och svåra men 2024 ska dom rulla.
Försäljningen av dotterbolaget Inlandståg har nu gått in i ett slutskede. Nu är det våra ägare, kommunerna som ska ges möjlighet att yttra sig om försäljningen där beslut planeras under maj.
Sist men inte minst så har Destination Inlandsbanan AB haft ett bra år. Två mycket lyckade Vildmarkståg och en markant ökning av utländska resenärer såg vi under 2023.
Ja, som ni hör händer det mycket inom koncernen Inlandsbanan. Vi har ett stort och viktigt uppdrag med en gemensam vision- att vara en dragkraft som utvecklar inlandet. Vi gör det bra och 2024 ser ljust och spännande ut.