Behovet av hållbar kollektivtrafik i Inlandet
Kollektivtrafik på järnväg erbjuder en rad fördelar som bidrar till att minska miljöpåverkan och främja en mer hållbar samhällsutveckling. Järnvägstransporter betydligt mer energieffektiva än individuella bilresor, vilket minskar utsläppen av växthusgaser och bidrar till att bekämpa klimatförändringarna. Genom att transportera flera passagerare samtidigt kan järnvägstrafik effektivt utnyttja resurserna och minska trängseln på vägarna.
Dessutom bidrar järnvägstransporter till att minska behovet av att bygga och underhålla vägar, vilket sparar naturresurser och minskar markanvändningen. Genom att främja kollektivtrafik på järnväg kan samhällen också skapa mer hållbara och integrerade transportsystem som är tillgängliga för alla, oavsett ekonomisk status eller geografisk plats.
Ett av Inlandsbanans ägardirektiv är att aktivt medverka till att återuppta den reguljära kollektivtrafiken på Inlandsbanan i dialog med trafikhuvudmännen där vårt huvudbudskap lyder:
Vårt mål är att 2028 tillhandahålla en hållbar, säker, pålitlig, tillgänglig och ekonomiskt attraktiv interregional kollektivtrafik på järnväg i Sveriges norra inland. Med ett primärt fokus på människornas, näringslivets och besöksnäringens behov i de berörda regionerna.
Med Inlandsbanans befintliga och fungerande infrastruktur tillsammans med moderna tillgänglighetsanpassade fordon ser vi många samhällsvinster med en överflyttning av interregional kollektivtrafik från väg till järnväg. Där snabbare restider, säkrare resor och lägre miljöbelastning är några av argumenten som skapar goda möjligheter för ett hållbart resande i Sveriges norra inland.
I arbetet med att etablera ett kollektivt resande på Inlandsbanan har vi under 2023 fört dialog med representanter från de fem regionerna Inlandsbanan går igenom, dvs Region Norrbotten, Västerbotten, Jämtland Härjedalen, Gävleborg och Dalarna. Regionerna ansvarar för kollektivtrafiken och vårt mål är att tillsammans med trafikhuvudmännen, dvs regionerna, förbättra kollektivtrafiken i Sveriges inland och utreda hur Inlandsbanan används på bästa sätt för att stärka den regionala utvecklingen. I dialogen har det framkommit att ett intresse finns för en interregional kollektivtrafik på järnvägen Inlandsbanan. Dock är en sådan trafik dyrare än dagens busstrafik och regionerna har redan idag en ansträngd ekonomi.
Fordon anpassade för kollektivtrafik
För att kunna bereda för och möta en kommande kollektivtrafik på Inlandsbanan så är tillgänglighetsanpassade och moderna fordon en förutsättning. Inlandsbanan har fem tåg av modell Alstom Lint 41 som köptes in 2019 och som sedan dess genomgått omfattande upprustning interiört och anpassats efter våra förutsättningar.
Det har dock skett förseningar i projektet på grund av bland annat långa ledtider och komponentbrist. Våren 2023 genomfördes en djupare analys för att tydligare utreda fordonens aktuella status. I samband med detta kopplades Nederlandse Spoorwegen (NS) in som besitter stor erfarenhet av den aktuella fordonstypen. Omfattande drifttester, kontroller och utvärderingar prioriterades och slutfördes vilket resulterade i att ett antal brister upptäcktes.
Vi har idag en plan framåt gällande de åtgärder som behövs prioriteras och har inlett samarbeten med specialiserade leverantörer. I takt med att fordonen åtgärdas enligt prioriteringsschemat kommer vi påbörja drifttester och besiktningar med siktet att sätta fordonen i trafik hösten/vintern 2024.