Tillbaka
Vy från Hurtigruten

En av de populäraste paketresorna är den kombinerade resan med tåg på Inlandsbanan och båt längs norska kusten med Hurtigruten. Följ med Heike som är resesäljare på Destination Inlandsbanan och tågvärd, när hon åker med MS Nordlys.

Jag vaknar på hotellet i Harstad, lite trött efter simning på fina Grottebadet i går kväll. Efter frukosten tar det bara cirka fem minuter att gå till kajen där Hurtigrutens MS Nordlys redan står. Jag är överväldigad av att se den fina stora båten. En dröm ska bli sann, snart ska jag åka Hurtigruten.

Hurtigruten, MS Nordlys i hamnen i Harstad
MS Nordlys i hamnen i Harstad.

Avgång från Harstad
Solen skiner och vi lämnar Harstad med stora vågor bakom oss, förbi gröna berg med små hus på. Pittoreskt!

Hytt ombord MS Nordlys
Min hytt.

Jag tar ett (rätt så stort) antal kort av båten från utsidan innan det är dags att kliva på. Efter snabb incheckning tar jag trappan upp till min hytt, lägger av mina väskor och går upp på däck. Vilken känsla!

Med risk för solbränna sitter jag på däck sex och pratar med ett par från Australien som har rest otroligt mycket i sina liv, men som tycker att Hurtigrutenresan är så unik att den var värd långa flyget från Australien. Jag kan redan nu hålla med om att det är fantastiskt att åka på en dag som idag.

MS Nordlys är nog inte den lyxigaste båten i flottan, har ingen pool och det bjuds inte på underhållning, men just det ger mig en ”tillbaka i tiden känsla” och jag glömmer vardagen på en gång. Jag stortrivs med att ta mig lugnt fram i solskenet med fantastisk natur runtomkring.

Efter 2,5 timmar kör vi in i Risöyhamn och kan beundra kaptenens färdigheter att styra en så stor båt mot en så pass liten kaj genom ganska lågt vatten som är alldeles turkost och min kamera är redan bra uppvärmd på grund av alla kort jag tar. Vid lunchen lär jag känna fler resenärer samt den trevliga personalen.

På väg att lägga till i i Risöyhamn
På väg att svänga om och lägga till i Risöyhamn.

Tiden går fort, vi är redan framme vid nästa kaj som är Sortland, där vi stannar i 30 minuter. Jag springer ut och köper en dyr solkräm (ändå den billigaste som fanns) och tar bilder av byn innan det är dags för vidare färd med Hurtigruten.

Bara 1,5 timmar senare styr kaptenen vår båt under en fin bro in i Stokmarknes lilla hamn. Roligt att se är att den lugna orten helt plötsligt fylls med jättemånga resenärer när båten lagt till. Alla med kamera runt halsen, kängor på fötterna och med stora steg åt alla håll. Samma bild, motsatt riktning, visar sig en timme senare, när båten tutar för att snart fortsätta åka.

I Stockmarknes ligger Fininmarken som nu är museum.
MS Finnmarken ligger på land vid Hurtigrutmuseet på Stokmarknes.

Efter min lugna hamnpromenad går jag nu upp på däck då det är dags för ”Expeditionsteamet” att berätta om Trollfjorden som alla vi ser fram emot att se. Framme vid fjorden undrar de flesta vart kaptenen tänker åka för att sedan inse att han faktiskt ska åka in i den smala vägen mellan de 1000 meter höga bergen. Vilken upplevelse!

I Trollfjord
Här är vi inne i Trollfjord och båten vänder helt om. Det här är den stora fördelen med att Hurtigrutens båtar inte är lika stora som andra kryssningsfartyg som trafikerar norska kusten, de är för stora för att gå in i den smala fjorden.

Vi åker så nära bergen att man nästan kan nå dem med sina egna händer. Det som är mest otroligt är att vi vid fjordens ände vänder på en yta som inte känns bredare än vad själva båten är. Samtliga resenärer står där med öppna munnar hela vägen tills vi har lämnat fjorden igen. Klart alla köper Trollfjordsmuggen med en speciell dryck i som säljs på däck.

Efter middagen är vi framme i Lofotens Svolvaer där jag går runt på byn, upp på en kulle för att njuta av utsikten och sedan tillbaka längs vattnet. På drygt 90 minuter fick jag en fin uppfattning av Svolvaer och får mersmak på att komma hit igen. Några resenärer tog en busstur eller taxi för att se närområdet. Kvällen på båten avslutar jag med att sitta i en fåtölj i loungen och njuta av utsikten tills det blir mörkt.

Efter en god natts sömn i sängen är det dags för dag två, där vi passerar Polcirkeln på förmiddagen. I blåst och regn samlas alla på däck där expeditionsteamet står redo med skedar och flaskor med tranolja (fiskolja) och likör.

Båtpersonalen serverar tran (fiskleverolja) på däck
Som ritualen föreskriver står alla resenärer i rad för att dricka oljan och likören, må illa av tran-smaken och vara glada.

Heike Lippertz
Det är bra att packa kläder för sämre väder, det kan ändras fort på havet.

På eftermiddagen ställer kaptenen, hotellmanagern och maskinchefen upp för att signera allt man vill ha signerat. När vi passerar bergskedjan De sju systrarna är det så molnigt att personalen håller upp en fin bild och säger ”så här ser bergen ut de dagarna man ser dem”. Idag håller jag mig mest i loungen med bästa utsikten inifrån, men vid stoppet i Brönnöysund lämnar även jag båten igen och går runt för att upptäcka några fina ställen. Klockan 20.00 är det middag på båten som avrundar en lugn dag.

Mat ombord
På båten serveras fisk i olika former, "närproducerat" direkt från havet vi färdas på.

Sedan börjar det för första gången att gunga och jag känner att det nog är bäst att gå och lägga sig. Tyvärr går natten alldeles för fort och klockan sex är det dags att kliva upp för att duscha, ta frukost och sedan lämna båten. En sorglig känsla med ändå otroligt mycket glädje i över att jag har fått uppleva Hurtigruten.

Nu måste jag gå till järnvägsstationen för vi är framme i Trondheim och snart går tåget tillbaka till Östersund. På tåget hinner jag summera min resa och tänker tillbaka på två otroligt fina dagar på underbara Hurtigruten med fantastiskt storslagen natur och mycket trevliga människor. Det här är en resa jag aldrig kommer glömma!

Trondheim
Trondheim.

Tågbyte i Storlien
I Storlien byter jag till Norrtåg som tar mig hem till Östersund.

Text och foto: Heike Lippertz

Läs mer>>
Dagsprogram och bokning för paketresan Inlandsbanan och Hurtigruten
Vi erbjuder också en specialvariant i kulinariska förtecken där en reseledare med specialkompetens är med på hela resan

Är du intresserad av ännu mer tåg?... så är paketresan Tåg så in i Norden något för dig, här kan du läsa mer om när jag var på den resan.