Nyheter

Läs senaste nytt om vad som händer på Inlandsbanan.

Tillbaka

Framtiden hälsar på

Den här veckan visar vi hur det ser ut med modern tågtrafik på Inlandsbanan. Kom och träffa representanter från Inlandsbanan och titta på en modern motorvagn. Visningsturnén längs banan börjar i Mora onsdag 29 mars och avslutas i Arvidsjaur lördag 1 april.

Inlandsbanans mål är att minska restiden på banan för att minska avstånden i inlandet. Med modern järnvägstrafik skapas förutsättningar för positiv destinationsutveckling och tillväxt i inlandet.

Människor vill åka tåg även i skogen, säger Peter Ekholm.

Visningen ingår i projekt Inlandspendeln som syftar till att visa på möjligheterna med modern kollektivtrafik på banan.

Det är extremt ovanligt att få hit en hypermodern motorvagn som ännu inte är godkänd i Sverige för visning, i ett litet projekt har det aldrig tidigare hänt. Tack vare Inlandsbanans drivkraft för inlandet, Gredelj, Trafikverkets och Transportstyrelsens stora engagemang och flexibilitet har vi i veckan ett nytt tåg i Sverige. Du ser den först på Inlandsbanan, säger Peter Ekholm, vd Inlandsbanan AB.

Schema visning v13, 29 mars – 1 april

Program/annons

Onsdag 29/3
09.00-10.00                        Mora
10.30-13.00                        Orsa
15.30-17.00                        Sveg

Torsdag 30/3
09.00-10.00                        Röjan
11.00-13.00                        Svenstavik
14.30-16.30                        Östersund

Fredag 31/3
09.30-11.00                        Ulriksfors
13.00-14.30                        Vilhelmina
15.30- 16.30                       Storuman

Lördag 1/4
10.10-11.00                        Sorsele
12.20-14.00                        Arvidsjaur

Om motorvagnen

Motorvagnen vi visar kommer från Kroatiska järnvägen och är av märket Gredelj. Till skillnad från dagens Y1 som används på Inlandsbanan är den dieselelektrisk. Gredelj´s drivsystem innebär att varje del av motorvagnen kan köras separat vid eventuella fel på tåget. Just redundansen är viktigt för trafik på Inlandsbanan. Motorvagnen är i princip en elektrisk motorvagn (liknande de Norrtåg kör med i Jämtland) men har en dieselmotor med generator på taket. Dieselelektrisk drift är mer energieffektivt än mekanisk drift och industrimotorer är både billigare och lättare att anpassa för framtidens biodrivmedel för att minska CO2 utsläppen.

Med Inlandsbanans mål om fossilfri bana redan år 2020 så är detta en oerhört viktig faktor när vi tittar på nytt materiel, säger Peter Ekholm.

Mer information och bilder på motorvagnen hittar du i vårt pressrum >>

Om projektet

Projekt Inlandspendeln finansieras av Inlandsbanan AB, kommunerna Östersund, Berg, Härjedalen, Orsa och Mora samt region Jämtland Härjedalen (Beslut ännu inte taget hos region Dalarna).
Inom projektet körs daglig trafik Östersund-Mora- Östersund samt pendlingstrafik Åsarna -Östersund och Orsa-Mora.