Våra fordon

Inlandsbanans motorvagnar, även kallade rälsbussar, är av typen Y1 och det är unika fordon med en egen historia.

En resa att minnas
i unika fordon

Inlandsbanans motorvagnar, även kallade rälsbussar, är av typen Y1 och det är unika fordon med en egen historia.

Totalt tillverkades 88 stycken motorvagnar och av dem finns ett tjugotal i Sverige idag varav 11 stycken ägs av Inlandsbanan.Dessa speciella vagnar är en del av reseupplevelsen på Inlandsbanan. Vagnarna sköts om och ses över regelbundet för att hålla uppe driftssäkerhet och bekvämlighet. Motorvagnarna är också ommålade i Inlandsbanans färger och uppdaterade och ombyggda i olika etapper. De har fått modernare inredning och numera har de också internet.

Även om de har rustats upp och moderniserats för att du ska få en njutbar resa, kan det vara bra att känna till att det är ny teknik som monterats in i historiska vagnar. Resan går dessutom genom inland och vackra natur- och skogsmiljöer och vilket kan påverka täckningen för internetuppkoppling och mobiltelefoner. Men avkoppling från uppkoppling kan vara en del av upplevelsen när man färdas genom skogar och vildmark.

Mer fakta för de vetgiriga

Motorvagnstypen tillverkades i Italien av företaget FIAT Ferroviaria. Y1-motorvagnen är en svenskanpassad variant av den Centraleuropeiska modellen och kom till Sverige i början av 1979 och då provkördes den först i Östersundstrakten. Efter en tid tillverkades ytterligare trettio vagnar vid anläggningen Kalmar Verkstad. Dessa har nummer 1337-1366 varav 1342, 1344, 1346, 1348 och 1356 ägs av Inlandsbanan.

Den yttre färgsättningen var ursprungligen i orange med grått tak och vagnarnas inventarienummer var placerat i fronten med vita siffror på en svart bakgrund. Färgen på stolsklädseln var grönaktig på de som byggdes av Fiat och röd på de som byggdes i Kalmar. De första 25 vagnarna hade 76 sittplatser men eftersom utrymmet upplevdes som trångt minskades antalet i efterföljande motorvagnar. Under 1990-talet renoverades många av Y1-motorvagnar och fick nya växellådor samt dieselmotorer från Volvo (2 st DH10 bussmotorer per motorvagn, 2*10 liter slagvolym) och 6 cylindrar.
 

Motorvagn i skogen