I fokus

Här kan du läsa Inlandsbanans inlägg i debatten kring infrastruktur och regional utveckling.

« Tillbaka
17 feb - 2017

Tågluffa på Inlandsbanan, dag 4

Sista dagen på Simons tågluff tillika sista avsnittet av "Inlandet bättre än utlandet". Här hinner han med en hel del: tåget åker över Piteälv, passerar polcirkeln, han hälsar på i Pakkoselet,  tar en titt på Rallarmuseet i Moskosel  och Lappstaden i Arvidsjaur dessutom sjunger tågvärd Linda på tåget. Simon har hittat många guldkorn på sina fyra dagar och det finns fantastiskt många smultronställen att upptäcka längs Inlandsbanan 130 mil.

På resan upp från Arvidsjaur så stannades det för fotografering vid polcirkeln samt att chauffören manuellt gick ut för att stänga bommar vid bron vid Pite älv. Det blev också musik som hörde till platser vi passerade och tågvärden informerade och höll låda ibland. Mycket underhållande och skoj att få veta mer om platserna man passerar eller stannar i.

Det finns även en app med massa mer info om man gillar sånt. Jag skulle ju besöka en kille som heter Manuel som tillsammans med sin tjej äger en av tågstationerna längs banan. Denna heter Pakkoselet och tro mig, vi var alla inblandade att hitta den och hinna stanna för den ligger verkligen mitt ute helt enskilt. Precis vid spåret ligger den med en nybyggd bastu som var mitt härbärge för natten. Jag fick en fin rundtur där de visade mig deras anläggning med gästrum, hundar med mera. Sen cyklade vi ner till Pakkobron, en supermäktig stor stenvalsvalvsbro som tåget åker på. Fin älv och väldigt stilla och rofylld kväll var det. Under middagen hade vi verkligen ett flygande samtal där vi diskuterade alltifrån resetrender, vildmark, varför de flyttat till Pakko från stad i Österrike, Into the wild -filmen samt massa mer. Väldigt intressant och kul att få deras bild av Sverige, turism och tankar.Jag sov i bastun med en fint pyrande glödbädd som knastrade mig till sömns.

Morgonen därefter var det dags för hemresa till Östersund. Med detta älskar jag att det inte bara är en reträtt och man bara vill hem. Resan och äventyret är påtagligt ända tills man kliver av. Det var ju massa folk man skulle prata med för räkna med att det fungerar som isbrytare att kliva på i tights mitt i skogen med en racercykel. Och sen var det ju Rallarmuseum i Moskosel, Inlandsbanemuseum i Sorsele, matstopp och tågvärden samlade ihop alla och sjöng Jämtlandssången när vi rullade in i Östersund med en brinnande himmel och solnedgång som crescendo.

Hopp av och fyra kilometer hem så var turen fullbordad.

Fyra dagar i Norrlands Inland från dörr till dörr med endast cykel och tåg som transportfordon. Det var inte sista gången jag gjorde kan jag säga.
INLANDET – BÄTTRE ÄN UTLANDET!

Text och foto: Simon Jaktlund
Musik: Johan Piribauer och The Inland River

Tidigare avsnitt från videobloggen "Inlandet bättre än utlandet":

Dag 1 -  resan börjar i Östersund, en cykeltur i Vilhelmina när övriga resenärer har lunchstopp, och vidare till Slagnäs och Gullön.
Dag 2- med livemusik i Arvidsjaur, fika i Sorsele, s rökt fiskt i Abborrträskt och övernattning mellan Abborrträsk och Glommersträsk.
Dag 3 - hattmuseum och spännande hembygdsgård i Glommersträsk,

Blir du sugen på att tågluffa i sommar? Då hittar du allt om Inlandsbans tågluffarkort här >>