I fokus

Här kan du läsa Inlandsbanans inlägg i debatten kring infrastruktur och regional utveckling.

« Tillbaka
09 feb - 2017

Tågluffa på Inlandsbanan, dag 3

Simon Jaktlund fortsätter åka tåg längs Inlandsbanan och cyklar emellanåt för att komma ännu längre ut i äventyret. I den tredje avsnittet av "Inlandet bättre än utlandet" besöker han bland annat Hattmuseet och hembygdsgården i Glommersträsk.

Vaknade upp vid magiska lilla tjärnen efter en halvbra natt på grund av björnfrossan. Åt lite småsaker till frukost som blåbär, blåbär och en liten korv jag hade kvar. Jag hade ju inte så långt kvar till Glommersträsk där jag haft kontakt med Hattmuseet och det skulle ju börjas med gofika.

Väl framme fick jag en väldigt bra guide som heter Mats Klockarljung. Han med familj driver ett stort hattmuseum på Hattvägen såklart. De flyttade upp till byn och på vinden i huset fanns det ett stort antal hattar i originallådor från modisten som bott där. Även mycket gamla leksaker fanns det. Jag fick se och prova huvudbonader jag inte ens kunde drömma om och härliga historier. Helrätt val av aktivitet för dagen och jag hade jätteskoj på en ytterst oväntat och ovanlig grej att välja för mig. Sen gick vi till hembygdsgården som var i jättebra skick. En vacker träbyggnad med mycket historik bland annat en gammal samisk skolsal.

Helnöjd med visiten i Glommersträsk där jag gott kunde stannat längre så trampade jag de fem milen tillbaka till Arvidsjaur. Köpte glass och kaffe i Abborrträsk för en kick så jag kunde öka för att hinna med tåget norrut.

Text och foto: Simon Jaktlund
Musik: Johan Piribauer och The Inland River

Tidigare avsnitt från videobloggen "Inlandet bättre än utlandet":
Teaser - ett smakprov från Simons fyra dagar på tågluff i norrlands inland.
Dag 1 -  resan börjar i Östersund, en cykeltur i Vilhelmina när övriga resenärer har lunchstopp, och vidare till Slagnäs och Gullön.
Dag 2 - med livemusik i Arvidsjaur, fika i Sorsele, s rökt fiskt i Abborrträskt och övernattning mellan Abborrträsk och Glommersträsk

Blir du sugen på att tågluffa i sommar? Då hittar du allt om Inlandsbanekortet- Sveriges enda tågluff här.