Nyheter

Läs senaste nytt om vad som händer på Inlandsbanan

Utmaning för hälsa och miljö

Klimatförändringarna vi står inför kan ses som en av vår tids största utmaningar. För att visa på att varje människa kan göra skillnad utmanas alla Inlandsbanans medarbetare att under september låta bilen stå och istället förflytta sig med cykel eller till fots samt utöva övrig fysisk aktivitet på valfritt sätt- röRÄLSeutmaningen. Koncernen, moderbolaget och de två dotterbolagen, arbetar offensivt med hållbarhet och miljö och värnar om medarbetarnas hälsa och välmående. Under september deltar alla anställda i en utmaning där vi genom fysisk aktivitet, både under och utanför arbetstid tar vårt...Read more

Vi söker en upplevelsesäljare

Vi söker nu en Upplevelsesäljare till Destination Inlandsbanan AB Brinner du för besöksnäringen och för att utveckla inlandet? Är du en säljare ut i fingerspetsarna, med stort kundfokus och lönsamhetstänk, samtidigt som du är lösningsorienterad och kreativ? Arbetsbeskrivning: Som Upplevelsesäljare är din uppgift att aktivt jobba med direktförsäljning av Inlandsbanans produkter till främst företag och grupper, både i Sverige och internationellt. Du tar fram researrangemang enligt kunders önskemål med aktiviteter, övernattningar och tåg, både med reguljär säsongsanpassad turisttrafik och...Read more

Skogsbränder och eldningsförbud

Flera skogsbränder härjar i områden längs Inlandsbanans sträckning. De största bränderna finns i Gävleborg, Jämtland och Dalarnas län. Det brinner även på andra ställen i landet men dessa län är värst drabbade. Risken för nya bränder är stor då det är mycket torrt i skog och mark. Inlandsbanans personal har kontinuerlig kontakt med bland annat Trafikverket, räddningsledare från aktuella räddningstjänster, tågledning och operativ trafikledning. I samråd med dem tas beslut om vi ska köra våra tåg eller inte. Ännu så länge (uppdaterat 23 juli) har trafiken gått enligt tidtabell. Här hittar du...Read more

Information om obehörigt spårbeträdande

Spårspring är livsfarligt. Det är även förbjudet och har en negativ påverkan på lokförarnas arbetsmiljö. En lokförare har ingen chans att väja eller stanna för personer som obehörigt befinner sig i spårområdet, som ville ta en genväg eller av annan orsak vistas i spåret. Det är förbjudet enligt lag att vistas i eller för nära spårområde då det kan vara förenligt med livsfara. Lokdragna tåg har lång stoppsträcka och stannar inte på några meter som en bil kan göra. Med en hastighet på 40km/h så är stoppsträckan i bästa fall 300 meter för lok med vagnar. När det är ett förmodat obehörigt...Read more

Inlandsbanan välkomnar bygge av triangelspår i Storuman

Förra veckan fick Storumans kommun klart med finansieringen med att bygga ihop Inlandsbanan och tvärbanan genom ett triangelspår på NLC Storumanterminalen, en satsning som ger många fördelar. Projektet innebär att det ska anläggas ett 900 meter långt industrispår från den befintliga terminalen ut till Inlandsbanan. Det byggs också en planskild vägbro där E45:an höjs samt en ny infartsväg. Satsningen välkomnas av Inlandsbanan AB. Ett triangelspår skapar effektivare godsflöden och en oberoende terminal som byggs om på det här sättet möjliggör att en högre andel godstrafik flyttas från landsväg...Read more